Velkommen KONTAKT - mail/tlf Kirketider/Kalender Henvendelse om ... KIRKEFOLDER Arrangementer Kirkegården KONFIRMATION Sjov især til børn Kirkens historie Præster Altertavlen Kirkeskibet Døbefonten Gotisk Lysekrone Kirkens Værnehelgen Indretning & bygning Krypten Kirkens figurer Prædikestolen Kalkmalerierne Relief Mindetavler Hos Nationalmuseet Præstegården Præster gennem tiden Nørre Broby Hyggeligt indslag Kirkebil Ellen Marsvin Menighedsrådet Relevante links Reformationsjubilæum SIKKER POST CORONA / COVID-19 Kirkens restaurerede kalkmalerier KALKMALERIERNE I NØRRE BROBY KIRKE Kirkens kalkmalerier - klik på fotos for at forstørre billedet I 2003 skrev Kirsten Trampedach fra Nationalmuseet om fundet af kalkmalerier i 2 danske kirker, udover Nørre Broby Kirke også Gunderslev Kirke på Sydvestsjælland. Herunder kan du læse uddrag fra artiklen. I Nørre Broby er der frilagt et romansk kalkmaleri fra 1200 tallet på skibets triumfvæg, som adskiller skib og kor. Der var intet forhåndskendskab til eksistensen, men det kom til syne i forbindelse med indvendig kalkning af kirken. Desværre er det kun brudstykker, der er bevaret af de romanske malerier i Nørre Broby Kirke. På triumfvæggen fandt man Maria på en trone med Jesusbarnet på skødet. Halvdelen af motivet er formentlig gået tabt i forbindelse med en udvidelse af triumfbuen. Kun halvdelen af Marias kappe og Jesusbarnets fod er tilbage. Til gengæld er farverne meget velbevarede. Maria er iklædt en rød kappe, herunder bærer hun en hvid kjortel med blå folder. Hendes hovedbeklædning består af hvidt hovedlin med en blå farve, der angiver folder. Den blå farve er den berømte kostbare lapis lazuli, ægte ultramarin, som blev fremstillet af halvædelstenen af samme navn, hvis oprindelsessted er Afghanistan. Den samme blå farve er også brugt som baggrundsfarve. Også et grønt pigment er anvendt. På norvæggen i koret - over relieffet med Lazarus vækkelse - ses også et romansk maleri, som eksperterne i begyndelsen havde vanskeligt ved at tolke, idet meget af farven er gået tabt. Derfor er det fortrinsvis den fortegning, der er grundlaget for maleriets konstruktion, som er synlig. Den bedste tolkning er, at det drejer sig om en scene fra Getsemane. Der er bevaret dele af et murværk, som omgiver haven. Jesus ansigt med korsglorie, som rækker et bæger hen mod ham. En fremstilling som denne med en engel er yderst sjælden. Kalkmalerierne i Nørre Broby har været med til at give et væsentlig bidrag til forståelse af og viden om vores kulturarv. Men selv efter bevaringsarbejdet blev afslutter er der og vil fortsat vedvarende være en række ubesvarede spørgsmål, der så kan appellere til beskuernes fantasi. Del siden på Facebook

Nyeste kommentarer 30.12 | 11:16 Tak for orientering om den flotte 3D model af relieffet 30.12 | 11:05 Kære Anna ... Vi er ikke sikre på svaret, men vi kan konstatere, at i m... 06.12 | 09:42 Er det rigtigt, at Sct. Nikolaj i 1969 blev undsagt af paven og ikke længere ... 27.10 | 08:31 Lazarus i 3D https://sketchfab.com/3d-models/the-raisin...











Kirkens restaurerede kalkmalerier KALKMALERIERNE I NØRRE BROBY KIRKE Kirkens kalkmalerier - klik på fotos for at forstørre billedet I 2003 skrev Kirsten Trampedach fra Nationalmuseet om fundet af kalkmalerier i 2 danske kirker, udover Nørre Broby Kirke også Gunderslev Kirke på Sydvestsjælland. Herunder kan du læse uddrag fra artiklen. I Nørre Broby er der frilagt et romansk kalkmaleri fra 1200 tallet på skibets triumfvæg, som adskiller skib og kor. Der var intet forhåndskendskab til eksistensen, men det kom til syne i forbindelse med indvendig kalkning af kirken. Desværre er det kun brudstykker, der er bevaret af de romanske malerier i Nørre Broby Kirke. På triumfvæggen fandt man Maria på en trone med Jesusbarnet på skødet. Halvdelen af motivet er formentlig gået tabt i forbindelse med en udvidelse af triumfbuen. Kun halvdelen af Marias kappe og Jesusbarnets fod er tilbage. Til gengæld er farverne meget velbevarede. Maria er iklædt en rød kappe, herunder bærer hun en hvid kjortel med blå folder. Hendes hovedbeklædning består af hvidt hovedlin med en blå farve, der angiver folder. Den blå farve er den berømte kostbare lapis lazuli, ægte ultramarin, som blev fremstillet af halvædelstenen af samme navn, hvis oprindelsessted er Afghanistan. Den samme blå farve er også brugt som baggrundsfarve. Også et grønt pigment er anvendt. På norvæggen i koret - over relieffet med Lazarus vækkelse - ses også et romansk maleri, som eksperterne i begyndelsen havde vanskeligt ved at tolke, idet meget af farven er gået tabt. Derfor er det fortrinsvis den fortegning, der er grundlaget for maleriets konstruktion, som er synlig. Den bedste tolkning er, at det drejer sig om en scene fra Getsemane. Der er bevaret dele af et murværk, som omgiver haven. Jesus ansigt med korsglorie, som rækker et bæger hen mod ham. En fremstilling som denne med en engel er yderst sjælden. Kalkmalerierne i Nørre Broby har været med til at give et væsentlig bidrag til forståelse af og viden om vores kulturarv. Men selv efter bevaringsarbejdet blev afslutter er der og vil fortsat vedvarende være en række ubesvarede spørgsmål, der så kan appellere til beskuernes fantasi. Del siden på Facebook